Tento e-shop využíva cookies a bez ich použitia nie je schopný fungovať.
Dieťa s Aspergerovým syndrómom – odporúčania a tipy
Základné informácie
Diagnóza F84.5 sa u detí zvykne prejavovať predovšetkým zníženou kvalitou sociálnej interakcie. „Aspergeri“ majú problém porozumieť irónii, humoru alebo aj bežným prísloviam a porekadlám. Napriek tomu ide o deti, ktoré majú intelekt v páse normy, no emocionálne a sociálne za kognitívnym vývinom. Je pre nich veľmi ťažké pochopiť správanie, ktoré je primerané situácii, nechápu význam slušnosti, zdvorilosti a nerozumejú spoločenským formalitám. Nevedia byť flexibilné a prispôsobivé a zavádzanie nových pravidiel je pre ne stresujúce.
Správanie a porozumenie
Ide o deti, ktoré majú problém s porozumením myšlienok, pocitov alebo túžob iných ľudí. Nedokážu dešifrovať neverbálne signály, mimické výrazy a gestikuláciu. To je dôvod, pre ktorý v mnohých situáciách reagujú neprimerane. Pri sociálnych interakciách majú problém s vytváraním priateľstiev, pretože nevedia dešifrovať neverbálne signály. Napriek tomu majú výbornú slovnú zásobu a takmer bezproblémovú reč, no majú ťažkosti s pragmatickou zložkou reči – je pre ne náročné viesť plynulú konverzáciu a zvyčajne uprednostnia dlhé monológy o obľúbených témach, no nevnímajú ostatných, ktorí o tieto témy nemajú záujem. Niektorí Aspergeri majú tendenciu chápať symbolické a obrazné vyjadrenie doslovne. Zároveň ide o jedincov, ktorí nemajú emocionálnu zrelosť primeranú veku a dochádza u nich k častým a prudkým zmenám nálad alebo vyjadreniu emócií v nevhodných situáciách. Majú špecifické záujmy, ktorým rozumejú len oni. Ovplývajú vysokou zmyslovou precitlivenosťou na rôzne zvuky, svetlo, pachy, chute, ale aj dotyky. Majú tiež ťažkosti s motorickou neobratnosťou a nejdú im činnosti, pri ktorých sa vyžaduje manulána zručnosť (napr. jazda na bicykli, korčuliach...). Tieto deti zvyčajne trápia aj poruchy pozornosti – schopnosť udržať pozornosť, sústrediť sa na relevantné informácie, presmerovať pozornosť. Je potrebné chápať a opakovať si, že problémy v správaní nie sú zapríčinené výchovou a nemôžeme odsudzovať rodičov.
Vzdelávanie a školská zrelosť
Deti s diagnózou F84.5 môžu byť vzdelávané rôznymi formami – v špeciálnej materskej a základnej škole pre deti a žiakov s autizmom a pervazívnymi vývinovými poruchami, v špeciálnej triede bežnej MŠ, ZŠ a SŠ alebo v bežnej triede MŠ, ZŠ a SŠ formou integrácie. Ak dieťa plánujete začleniť do školy po dovŕšení veku vhodného do základnej školy, je potrebné vedieť, že dieťa s touto diagnózou bude prijaté iba v prípade, ak dosiahne školskú zrelosť – fyzickú zrelosť, ktorá pozostáva z dobrého zdravotného a telesného stavu, ale aj sociálnu a emocionálnu zrelosť a má poznávacie funkcie na úrovni predškoláka. Ak má dieťa vážny zdravotný stav, je možné vzdelávanie individuálnou formou, príp. aj kombinovanou formou.
Odporúčania na prácu s deťmi
Ak dieťa učivo nebaví a nevieme ho motivovať, môžeme využiť nálepky alebo iné odmeny, príp. sa sa dohodneme, že sa za odmenu môže venovať svojim záľubam. Je potrebné, aby učiteľ rešpektoval všetky oslabedenia – ak dieťa nerado veľa píše, príp. píše neúhľadne a nevie po sebe čítať, tak je vhodné dovoliť písať tlačeným písmom, ktoré je jednoduchšie a prehľadnejšie. V prípade, že dieťa nezvláda dodržiavať denný režim, je dobré, ak režim vopred ukážeme, príp. napíšeme – kartičky sú voľne dostupné na stiahnutie TU. Pri práci s pracovnými listami je vhodné, ak sú prehľadné, vizuálne jednoduché a všetky zadania sú napísane jednoznačne. Ak takéto dieťa odovzdá čistý papier, pravdepodobne nerozumelo zadaniu. Je možné, že pri úlohách, ktoré sú časovo limitované, nebude stíhať, pretože je zamerané len na čas a pozornosť mu začne unikať. Takéto deti sú veľmi citlivé na zvuky, a preto je veľmi dobré, aby mohli počas hodín využívať napríklad sluchadlá, ktoré tlmia zvuky.
Je vhodné, ak má trieda aj určitú „odpočinkovú zónu“, ktorá pomôže dieťaťu upokojiť sa. Dôležité je rešpektovať jeho individuálne tempo.
Barbora Gazdíková
Zdroj: Dieťa s Aspergerovým syndrómom – Ako nám pomáhajú príbehy? (webinár so špeciálnou pedagogičkou dr. Evou Gelániyovou pre pedagogické vydavateľstvo INFRA Slovakia)
K TÉME ODPORÚČAME:
Bystríkove poruchy učenia | Aladárov Aspergerov syndróm | Cypriánov svet s ADHD | Elizabet a jej výnimočnosť | Ducko a Ducinka | Šmak | Děti vybíravé v jídle | Kapka kámen vyhloubí | Muj bratr je mimozemšťan | Balíček: Bystríkova pomôcka – vybrané slová a Ilustrované vybrané slová | Bystríkova pomôcka: Myšlienkové mapy – SJ | Balíček Od zápisu do lavice (Grafomotorika, Pozornosť a zrakové vnímanie, Predmatematické predstavy)
Komentáre
Diskusia je prázdna.