Tento e-shop využíva cookies a bez ich použitia nie je schopný fungovať.
Čo potrebuje dieťa vedieť, aby sa naučilo čítať a písať? (recenzia)
Webinár od pani doktorky Zubákovej by som priala vypočuť každému rodičovi, každému učiteľovi v materskej škole a musím povedať, že aj učiteľovi v základnej škole. Možno vás práve prekvapilo, že som vymenovala aj základnú školu. Avšak v mojej praxi som sa často stretla s tým, že dieťa, ktoré malo zlé diktáty, malo zadanie ich dookola cvičiť alebo dookola na domácu úlohu čítať text, kým nebude dobre prečítaný. A čo ďalšie diktáty a texty? Treba ísť do hĺbky, nie iba po povrchu. A tou hĺbkou k čítaniu a písaniu je fonematické uvedomovanie a som vďačná, že pani doktorka Zubáková túto nevyhnutnú hĺbku pre školské zručnosti aj takýmto webinárom dáva do povedomia. Veľmi sa teším, že učenie detí sa môže uberať zdravým smerom.
Webinár predstavil to, že za čítaním a písaním je jazykové pozadie. Ozrejmil aj to, že rizikové dieťa sa dá diagnostikou rozpoznať ešte pred nástupom do školy na základe jazykových schopností a celkovo prekurzorov. Veľmi rada opakujem fakt, ktorý aj tam odznel: Ak rodič rád číta, aj dieťa rado číta (a čítaním sa zlepšuje aj pravopis detí). Veľmi dobre bolo vysvetlené, že nie je dôležitá iba technika čítania, ale aj porozumenie čítaného textu. Lebo ako by sa dieťa vo vyšších ročníkoch učilo? A áno, mala som v práci deti, ktoré mali dobrú techniku, ale nevedeli, o čom čítajú. Takže technika čítania nie je všetko. V podstate deti, ktoré majú ťažkosti v jazykových rovinách a v porozumení počutej reči, zostávajú rizikové pre poruchy učenia.
Mne sa páčilo v rámci webinára kľúčové jadro, a tým je PREVENCIA v materskej škole. Využiť tento čas je pre dieťa veľmi dôležité. A vďaka vydavateľstvu INFRA Slovakia môže prebiehať s robotom Edkom pre deti vo veku od 4+ do 5,5+. A to od slabikovania (Robot Edko 1), napríklad vytlieskaním slov po slabikách, cez určovanie počtu slabík v slove a určovanie dlhých slabík. Prevencia ďalej pokračuje rozvíjaním identifikácie a tvorby rýmov (Robot Edko 2) až po rozvíjanie fonematického uvedomovania (Robot Edko 3, konkrétne prvých dvoch etáp), t. j. určovanie prvej hlásky a určovanie poslednej hlásky (pozn. plánujú sa aj ďalšie etapy, t. j. syntéza a analýza, čo je výborná správa).
Výrazný benefit webinára bola názornosť vďaka videám z etáp Robota Edka. Videá predstavili nielen ako sa využíva pracovný zošit, ale aj edukarty. Tie sú výnimočné tým, že majú autokorektívny charakter, t. j. vaše dieťatko sa s použitím týchto kariet vie samo odkontrolovať.
Moja výzva na záver je, aby ste ako rodičia využili efektívne obdobie materskej školy práve na rozvíjanie týchto predškolských zručností potrebných k čítaniu a písaniu vášho dieťaťa. Prevenciou veľa získate. Dobrý štart dieťaťa v prvom ročníku je dôležitý. Práve takto ho najlepšie pripravíte do školských lavíc.
Mgr. Viera Smatanová
www.instagram.com/logopedka_jednoducho
www.logopedkajednoducho.sk
Komentáre
Diskusia je prázdna.