Tento e-shop využíva cookies a bez ich použitia nie je schopný fungovať.
Porozumenie obrazným pomenovaniam
Prečo je dôležité rozumieť rôznym ustáleným slovným spojeniam, frázam, frazeologizmom? V akom veku dokážu deti chápať obrazný jazyk? Kto a kedy môže mať s porozumením ustálených spojení ťažkosti?
Skutočnosť môžeme pomenovať priamo alebo nepriamo = obrazne. Napríklad: Majka riadne Jožka vyhrešila./Jožko dostal od Majky hubovú polievku. S obraznými pomenovaniami sa stretávame my i deti bežne v reči aj texty kníh sú ich plné. Patria medzi ne rôzne ustálené frázy, frazeologizmy, prirovnania, metafory...
Obrazné pomenovania:
• pomáhajú nám i deťom trefnejšie vyjadriť rôzne myšlienky,
• obohacujú jazyk,
• zrkadlia kultúru či mentalitu,
• často sú citovo zafarbené.
Ak im dieťa či dospelý nerozumie, má to negatívny vplyv na kvalitu komunikácie a sociálne interakcie. Deti najskôr chápu obrazné vyjadrenia doslovne, napríklad: Jožko dostal od Majky hubovú polievku = rozumejú ako obed servírovaný v polievkovej miske.
Deti:
• okolo 6 rokov začínajú rozumieť obraznému jazyku,
• v 7 rokoch chápu v istej miere metafory,
• v 9 rokoch ich pochopenie výrazne narastá.
S porozumením ustálených slovných spojení môžu mať ťažkosti:
• deti s vývinovou jazykovou poruchou,
• deti s poruchami učenia (napr. s dyslexiou),
• deti s PAS,
• dospelí s afáziou, alexiou, jazykovo--kognitívnymi deficitmi či s poškodením pravej hemisféry.
Dobre chápať obrazný jazyk má dosah na školskú úspešnosť, najmä na čítanie a písanie. Vhodnou pomôckou pri tom môže byť unikátny edukačný/logopedický materiál NIE JE VETA AKO VETA, NIE JE CIRKUS AKO CIRKUS (20 kariet formátu A5 so 120 otázkami, metodickou príručkou s teoretickým východiskom a úlohami/námetmi na aktivity).
Komentáre
Diskusia je prázdna.