Porozumenie obrazným pomenovaniam

19. 11. 2024, 12:20

Prečo je dôležité rozumieť rôznym ustáleným slovným spojeniam, frázam, frazeologizmom?  V akom veku dokážu deti chápať obrazný jazyk? Kto a kedy môže mať s porozumením ustálených spojení ťažkosti?

Skutočnosť môžeme pomenovať priamo alebo nepriamo = obrazne. Napríklad: Majka riadne Jožka vyhrešila./Jožko dostal od Majky hubovú polievku. S obraznými pomenovaniami sa stretávame my i deti bežne v reči aj texty kníh sú ich plné. Patria medzi ne rôzne ustálené frázy, frazeologizmy, prirovnania, metafory... 

Obrazné pomenovania:

•    pomáhajú nám i deťom trefnejšie vyjadriť rôzne myšlienky,
•    obohacujú jazyk,
•    zrkadlia kultúru či mentalitu,
•    často sú citovo zafarbené.

Ak im dieťa či dospelý nerozumie, má to negatívny vplyv na kvalitu komunikácie a sociálne interakcie. Deti najskôr chápu obrazné vyjadrenia doslovne, napríklad: Jožko dostal od Majky hubovú polievku = rozumejú ako obed servírovaný v polievkovej miske.

Deti:
•    okolo 6 rokov začínajú rozumieť obraznému jazyku,
•    v 7 rokoch chápu v istej miere metafory,
•    v 9 rokoch ich pochopenie výrazne narastá.

S porozumením ustálených slovných spojení môžu mať ťažkosti:
•    deti s vývinovou jazykovou poruchou,
•    deti s poruchami učenia (napr. s dyslexiou),
•    deti s PAS,
•    dospelí s afáziou, alexiou, jazykovo--kognitívnymi deficitmi či s poškodením pravej hemisféry.

Dobre chápať obrazný jazyk má dosah na školskú úspešnosť, najmä na čítanie a písanie. Vhodnou pomôckou pri tom môže byť unikátny edukačný/logopedický materiál NIE JE VETA AKO VETA, NIE JE CIRKUS AKO CIRKUS (20 kariet formátu A5 so 120 otázkami, metodickou príručkou s teoretickým východiskom a úlohami/námetmi na aktivity).

Komentáre

Diskusia je prázdna.

Tento e-shop využíva cookies a bez ich použitia nie je schopný fungovať. Nesúhlasím s požívaním cookies na tomto e-shope (zobrazí sa prázdna stránka).

Súhlasím
Upraviť nastavenie
Nesúhlasím