Tento e-shop využíva cookies a bez ich použitia nie je schopný fungovať.
Ako na hlásku R?
Hláska R je v našom jazyku považovaná za artikulačne najnáročnejšiu a spomedzi všetkých hlások sa objavuje v reči najneskôr – okolo 5. roku. Navštíviť logopéda odporúčame, ak dieťa v tomto veku ešte netvorí hlásku R, a ešte skôr v prípade, že hlásku tvorí chybne (napr. francúzske R, ktoré je tvorené v hrdle, alebo R tvorené perami, a to zvyčajne pri slovách, v ktorých je pred R hláska B alebo P – brm, prvý...).
Hlásku R artikulujeme pri pootvorených ústach, pričom špička jazyka sa dotýka ďasien za hornými rezákmi. Jazyk má tvar „U“ (placky), z veľkej časti sa dotýka horného podnebia. Dôležitá je aj sila a smer výdychového prúdu, ktorý jazyk rozkmitá.
POSTUPNOSŤ
PRÍPRAVA
Jazyk musí byť dostatočne silný, pružný, ale aj rýchly, aby zvládol hlásku vysloviť. U detí, ktoré majú jazykové svaly oslabené, trénujeme oromotorické cvičenia. Inšpirovať sa môžete napríklad v publikáciách Oromotorika hrou a Rozcvičme si jazýček.
V rámci prípravy je dôležité aj sluchové vnímanie. Dieťa musí vedieť sluchovo rozlíšiť dvojice zvukovo podobných slov, napríklad lampa a rampa, vak a rak. Ak ukážeme dieťaťu na jeho ruku, povieme „juka“ a dieťa povie „nieeee, to nie je juka, ale juka“, tak vieme, že sluchovo vníma hlásku R, avšak má ťažkosti s jej motorickou realizáciou. Úlohy na sluchové rozlišovanie dvojíc slov nájdete aj v Básničkovej logopédii 1.
ÚROVEŇ HLÁSKY/ZVUKU
Vyvodenie hlásky by malo prebiehať pod dohľadom logopéda. To zabráni nesprávnemu naučeniu sa hlásky. Niektoré zlozvyky, ktoré vznikajú pri domácom trénovaní, môžu byť silno upevnené, čo následne predlžuje a komplikuje logopedickú terapiu.
Existujú dva spôsoby, ako vyvodiť hlásku R. V oboch spôsoboch je dôležité, aby dieťa vedelo správne vysloviť hlásky D, T, N. Sú to pomocné hlásky, ktoré sa tvoria na podobnom mieste a vďaka tomu podporujú aj rozvoj výslovnosti hlásky R. Nemenej dôležité je vedieť správne sluchovo rozlišovať (najskôr na druhej osobe a potom na sebe), kedy je hláska tvorená správne a kedy nie.
Jedným zo spôsobov vyvodenia je mechanická metóda. Pri tomto spôsobe pomáhame mechanicky rozvibrovať jazyk tým, že rozkmitáme spodnú časť jazyka prstom, drevenou lopatkou alebo logovibrátorom.
Druhou metódou je substitučná metóda, keď hlásku R nahrádzame hláskou D. Čím jemnejšie a tichšie vyslovujeme hlásku D (d), tým viac sa ozýva zvuk, ktorý túžime tak počuť.
ÚROVEŇ SLABÍK
Na úrovni slabík sa k zvuku pridávajú aj samohlásky A, E, I, O, U. Ak totiž dieťa nepovie správne TRA alebo TdA, nemôže vedieť povedať ani slovo TRAKY/TdAKY. Hláska R sa trénuje najskôr v spoluhláskových zhlukoch (napr. TR, DR...), až neskôr po samohláske a/alebo pred samohláskou.
ÚROVEŇ SLOV
Na úrovni slov dochádza k upevňovaniu výslovnosti. Na to však treba slová viackrát opakovať – výslovnosť hlásky R treba zafixovať. Logomateriál Hry s trpaslíkom Trúbkom obsahuje nielen kartičky s potrebnou slovnou zásobou, ale aj tipy, ako sa hrať so slovami a ako docieliť, aby bolo ich opakovanie o čosi zábavnejšie.
ÚROVEŇ VIET A ÚROVEŇ TEXTU
Na týchto úrovniach len opakovanie slov nestačí. Tu dochádza k spájaniu už naučených slov do kratších i dlhších viet, do väčších celkov. Vynechanie týchto úrovní by mohlo znamenať, že dieťa síce správne artikuluje hlásku R v izolovaných slovách, ale nepoužíva ju v bežnej reči. Básničková logopédia 2 je plná príležitostí, ako hlásku R použiť na jazykovo vyšších úrovniach a ako sa priblížiť k tomu, aby bola prítomná aj v spontánnych prehovoroch.
Mgr. Marika Kováčová, logopedička
Jej články nájdete aj na www.jazykovko.sk.
Komentáre
Diskusia je prázdna.