Ako na hudobnú výchovu v MŠ?

31. 03. 2023, 10:21

Sluchové hry

V rámci hudobnej výchovy deťom stimulujeme sluchovné vnímanie. Najbežnejšou a ľahko dostupnou je hra počúvanie zvukov, ktorá je realizovateľná hocikde. Zvuky môžeme počúvať na prechádzke alebo cez otvorené okno, pričom deti majú kartičky s rôznymi obrázkami zvukov a rozhodujú sa, ktorý zvuk počujú. Alebo môžu nakresliť predmet alebo zviera, ktoré vydáva počutý zvuk.

Môžeme realizovať aj hru zvuky-ruchy. Učiteľka si za plentu schová predmety dennej potreby, napr. prelievanie vody, krčenie papiera a podobne, príp. detské hudobné nástroje. Deti hádajú, čo je za schované. Pri menších deťoch je potrebné dopredu ukázať, o ktoré predmety/činnosti pôjde. Do hier môžeme zakomponovať aj mobil, ktorý bude plniť funkciu zdroja zvuku, deti ho budú musieť objaviť v triede.

Využívame aj hru nasleduj ma, ktorá sa hrá v priestore. Začneme jednou dvojicou, keď má jedno z detí na hlave šatku na zakrytie očí, pri tom druhé vydáva nejaké zvuky. Druhé dieťa počúva a nasleduje zvuky. Postupne pridávame dvojice. Podobnou hrou je aj Noemova archa, pri ktorej deťom rozdáme obrázky zvierat. Ťahajú si kartičky s obrázkami a podľa zvuku hľadajú svoju párovú dvojicu. Mladšie deti môžu mať pri tejto aktivite otvorené oči.

Ďalšia využiteľná hra má názov počúvaj meno a je vhodná vtedy, keď sa s deťmi chystáme von. Pani učiteľka odíde do šatne a potichu postupne volá každého menom. Úlohou detí je pozorne počúvať svoje meno a prísť k pani učiteľke, keď ho volá. 

Rytmické hry

Najjednoduchšie realizovateľnou je hra v krajine rytmu, keď si dáme obrázky zvierat vedľa seba a rytmizujeme ich. Ak preberáme tému súvisiacu s dopravou, vhodná je hra s názvom rytmický semafor. Vytvoríme nejaký prechod pre chodcov z látky a dáme ho na zem. Potom poprosíme jedno dieťa, aby robilo semafor – vždy musí dvihnúť ruku s červenou alebo zelenou farbou. Následne vyberieme druhé dieťa, ktoré bude robiť zvuk semaforu pre chodcov. Je potrebné vysvetliť, komu sú tieto zvuky určené. Učiteľka začne a vezme si do ruky zvukové drievka a robí rytmus. Keď je na semafore červená farba, tak tlieskame, ak svieti zelená farba, tak sa rytmus zrýchli. Po ukážke prichádzajú deti a robia zvukové semafory ony.

V hre čo robí sa sústreďujeme na slovesá. Pri zvieratkách dieťa vytlieska, čo dané zviera robí. Hra bublina bum je zas vhodná aj pre mladšie deti, tie si pri slove bum môžu ľahnúť na zem. Pri hre nájdi farbu sa sústredíme na konkrétnu farbu predmetu, ktorú taktiež rytmizujeme.

Barbora Gazdíková

Zdroj: Ako na hudobnú výchovu v MŠ? (hudobno-pohybové a hudobno-dramatické hry) alebo metodika hudobnej výchovy v praxi aj pre nehudobníkov (webinár s pedagogičkou a hudobníčkou Mgr. Kirou Hreha Páczerovou pre pedagogické vydavateľstvo INFRA Slovakia)

K TÉME ODPORÚČAME: Spevník a CD Tajný život prírody | CD Majú v lese internet? | SPEVNÍK V našej škôlke | SPEVNÍK Detské muzikálySPEVNÍK Pesničková rozcvička jazýčka s CD | PDF SPEVNÍK: Spolu je nám veselo JAR/LETO | PDF SPEVNÍK: Spolu je nám veselo JESEŇ/ZIMA

Štítky
webinar

Komentáre

Diskusia je prázdna.

Tento e-shop využíva cookies a bez ich použitia nie je schopný fungovať. Nesúhlasím s požívaním cookies na tomto e-shope (zobrazí sa prázdna stránka).

Súhlasím
Upraviť nastavenie
Nesúhlasím