Čitateľská gramotnosť detí – prečo je taká dôležitá a ako ju podporovať?

26. 09. 2024, 11:20

(rozhovor so spisovateľkou pre deti Dianou Mašlejovou)

Čitateľskú gramotnosť môžeme chápať z rôznych uhlov pohľadu, my sa však budeme venovať potrebe čítania s porozumením. Výsledky slovenských detí v tejto kategórii sú v rámci EÚ podpriemerné. Deti sa naučia čítať pomerne rýchlo, avšak neraz čítajú s „vypnutou“ hlavou. Tento jav následne ovplyvňuje ich schopnosť rozumieť textu, o texte uvažovať, čítať ho s porozumením. Zmena je však možná. Dôležité je budovať u detí lásku ku knihám a s otvorenou mysľou ich nabádať uvažovať o príbehoch. Samostatný malý knihomoľ je skvelý začiatok, avšak nemenej dôležité je rozvíjať celostný prístup k textu a k príbehom.

 Prečo je čitateľská gramotnosť taká dôležitá?

Pretože ide o kľúč k uchopeniu a spracovaniu informácií. V rámci mojich aktivít sa aj spolu s odborníkmi na túto tému snažíme vzdelávať rodičov, deti i pedagógov. Vysvetľujeme, že čitateľská gramotnosť nie je „len“ o láske k čítaniu beletrie a ku knihám ako takým. Kniha a príbeh sa však stávajú nenahraditeľnou vôdzkou v celom procese. Pokiaľ sa deti nenaučia čítať s porozumením, budú ochudobnené i v neskoršom vzdelávacom procese a rovnako tak aj v dospelom profesionálnom živote. Dnes už aj montér klimatizácií potrebuje mať načítaných niekoľko manuálov a stále študovať nové. Schopnosť okamžite čítať s porozumením je preto kľúčová pre všetky profesie a pre náš život.

 Akým spôsobom sa dá čitateľská gramotnosť budovať?

Už deti v predškolskom veku, ktoré prichádzajú do prvej triedy základnej školy a rodičia im pravidelne čítali a ešte k tomu sa s nimi o knihách a príbehoch rozprávali, majú obrovskú výhodu pred malými nečitateľmi. Kniha nie je len médium, ktoré sa dá prečítať a odložiť. Práve slobodná diskusia o prečítanom je cestou k budovaniu čitateľskej gramotnosti. Existujú viaceré cesty, ako ku knihe pristupovať, ako ju do života priniesť tak, aby sa stala jeho pevnou súčasťou. S deťmi môžeme trénovať ich mozog. Áno, je to skutočný tréning plný tvorivých hier, ktorý im pomôže takpovediac rozsvietiť jednotlivé dráhy neurónových sietí. 

 Pomáha vám pri vzdelávaní to, že ste spisovateľka?

Myslím, že áno. Som terénny vzdelávací pracovník. Pracujem vždy s inou skupinou detí a tým, že som spisovateľka a množstvo detí pozná moje knihy, som pre žiakov tak trocha „exot“. Zároveň im moja prítomnosť napovedá, že som obyčajný človek, a keď spoločne robíme tvorivé aktivity na rozvoj čitateľskej gramotnosti, uvedomujú si, že majú rovnakú fantáziu ako ja a rovnaké možnosti. Vďaka otvorenosti a slobodnej atmosfére pri tvorivých hrách sa mi neraz stáva, že aj dieťa, ktoré sa spočiatku kategorizuje ako ten či tá bez fantázie, si nakoniec (našťastie) sám a sama uvedomia, že majú skvelú predstavivosť a schopnosť vybudovať príbeh a pracovať s ním. 

Ďakujeme za rozhovor!

Pozývame na webinár s Mgr. Dianou Mašjlejovou: Čitateľská gramotnosť – ako ju podporiť a prečo je taká dôležitá. Bude 16. 10. 2024 od 18.00 do 20.00 hod. Prihlasovanie je otvorené.

 

Komentáre

Diskusia je prázdna.

Tento e-shop využíva cookies a bez ich použitia nie je schopný fungovať. Nesúhlasím s požívaním cookies na tomto e-shope (zobrazí sa prázdna stránka).

Súhlasím
Upraviť nastavenie
Nesúhlasím